خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/04/07 - 14:08
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : بین الملل
فرشادان در اتاق بازرگانی غرب لهستان مطرح کرد

تهاتر از طریق بخش‌های خصوصی یکی از مهم‌ترین راهکارها برای افزایش مراودات اقتصادی

رییس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و لهستان با اشاره به اهمیت تهاتر کالاها میان دو کشور در شرایط تحریم، گفت: دولت‌ها می‌توانند به این موضوع کمک کنند تا تهاتر از طریق بخش خصوصی انجام پذیرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، سیدمهدی فرشادان رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و لهستان که در رأس هیأتی به ورشو سفر کرده است در اتاق بازرگانی و تجاری غرب لهستان حاضر شد و در جمع فعالان اقتصادی، صاحبان صنایع و تجار این کشور سخنرانی کرد.



فرشادان در ابتدای این سخنرانی با بیان اینکه روابط دوستانه و تاریخی ایران و لهستان قدمتی حدود ۵۵۰ ساله داشته که مملو از دوستی و محبت بین دو ملت است، گفت: در حال حاضر وظیفه داریم روابط دوستانه دو طرفه را حفظ کرده و توسعه ببخشیم. دو کشور همیشه در روزگار سختی و جنگ در کنار یکدیگر بوده‌اند که نمونه بارز آن استقبال گرم ایرانی‌ها از مهاجران و سربازان لهستانی در جنگ جهانی دوم است.











مهدی فرشادان


نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سوی دیگر اهدای حدود ۲ میلیون دوز واکسن کرونا از سوی دولت لهستان به ایران در دوران پاندمی کرونا نیز نشان داد که این خط دوستی و توجه متقابل همچنان ادامه دارد.



وی در ادامه با بیان اینکه بر این اعتقادیم که علیرغم روابط سیاسی و فرهنگی خوب میان دو طرف، روابط تجاری و اقتصادی ناچیز بوده و متناسب با ظرفیت ها و توان دو کشور بزرگ ایران و لهستان نیست، اظهار کرد: ما به عنوان گروه دوستی پارلمانی ایران و لهستان از گفتگوهای بخش های خصوصی دو کشور استقبال و حمایت می کنیم.



فرشادان بر همین اساس تصریح کرد: تصمیم گیرندگان دو کشور با تکیه بر سرمایه‌ عظیم مبتنی بر اعتماد متقابل، باید تلاش کنند روابط ایران و لهستان در زمینه های مورد علاقه‌ی تجاری و اقتصادی گسترش یافته و هر روز بالنده تر به پیش رود. ما آمادگی فراهم کردن بسترهای قانونی برای این همکاری ها را داریم.



رییس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و لهستان در ادامه با تأکید بر اینکه نقش بخش خصوصی در گسترش هرچه بیشتر روابط اقتصادی برکسی پوشیده نیست، ابراز داشت: از این رو انتظار می‌رود بخش های خصوصی دو کشور در شرایط حاضر و در دورانی که تبعات ناشی از بیماری کرونا بر همه کشورها تاثیر منفی گذاشته است و با توجه به مشکلات اقتصادی جهانی و شرایط اقتصادی جدید به وجود آمده در منطقه خاورمیانه و اروپای شرقی، با تیزبینی و درایتی که دارد نسبت به تقویت هرچه بیشتر روابط اقتصادی دوجانبه کوشش کنند.











مهدی فرشادان


وی با اشاره به تحریم های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان بیان کرد: قطعاً ما از بعضی محدودیت‌های موجود بر سر راه تحکیم و توسعه همکاری‌ها آگاه هستیم ولی در این شرایط نیز می‌توان راه‌کارهایی یافت کما اینکه حجم مبادلات خارجی ما در همین شرایط با بسیاری از کشورها فراتر از حجم تجارت خارجی با لهستان است.



فرشادان همچنین با اشاره به این مطلب که در کنار سایر راه‌ها، که نیازمند گفتگوی بیشتر دولتمردان و فعالان اقتصادی دو طرف است، یکی از مهمترین راهکارها، تهاتر کالا بین دو کشور از طریق بخش های خصوصی و با کمک دولت ها است، عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده است در این خصوص، از طریق بخش خصوصی با بخش های مختلف اقتصادی جمهوری لهستان ارتباط برقرار کند و آمادگی دارد هیات‌هایی را برای مذاکرات سازنده و مفید به ورشو اعزام کند.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم همچنین با بیان اینکه همانگونه که اشاره کردم حجم تبادلات اقتصادی ما چندان رضایت بخش نیست، اظهار داشت: ظرفیت های دوجانبه زیادی بین دو کشور وجود دارد که می توانند منشاء همکاری باشند از این رو در شرایط جدید کنونی، جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با کشورهای دوست از جمله جمهوری لهستان در حوزه‌های مختلف از جمله در زمینه تولید انرژی برق پاک، همکاری‌های معدنی، تولید ماشین آلات کشاورزی و صنعتی و پزشکی و دارو، صادرات نفت و گاز و دیگر صنایع و معادن و کالاهایی که مکمل یکدیگر هستند، همکاری کند که در این میان بخش خصوصی می‌تواند نقش بارزی داشته باشد.



نماینده سنندج، دیواندره و کامیاران با اشاره به ضرورت برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و لهستان اظهار کرد: یکی از مهمترین اقدامات ما که می تواند به سرعت موجب ارتقای سطح مناسبات تجاری و اقتصادی فیمابین شود برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور است.











مهدی فرشادان


وی ادامه داد: در طرف ایرانی این آمادگی وجود دارد که در آینده نزدیک این نشست برگزار شود تا از این طریق بتوانیم موجب شتاب و تحرک هرچه بیشتر در بخش خصوصی دو کشور شویم.



فرشادان در ادامه به نقش همکاری های علمی و آکادمیک پرتوسعه مراودات فیمابین اشاره کرد و گفت: مایلم ضمن اعلام آمادگی گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و لهستان در پارلمان ایران برای کمک به تسهیل و تسریع همکاری های دو کشور در حوزه مختلف، بر علاقمندی به همکاری دو طرف در زمینه های علمی و آکادمیک نیز تاکید کنم.



رییس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و لهستان در پایان با بیان اینکه همکاری های دانشگاهی مراکز آکادمیک و مطالعاتی میان ما وجود داشته و دارد، خاطرنشان کرد: ارتقای سطح این نوع از همکاری ها می‌تواند از مسیر تبادل استاد و دانشجو و همچنین برگزاری میزگردها و سمینارهای مشترک تقویت شود به ویژه که در جمهوری اسلامی ایران سرمایه‌گذاری ویژه‌ای در زمینه‌ توسعه فعالیت شرکت های دانش بنیان شده است./



پایان پیام

  • کد خبر : 344830
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار